Reposicions d’estiu (1): et serveixen els avisos clínics?

pexels-photo-386025Si seguiu el blog, sabeu que hem parlat sovint dels avisos clínics. Podríem dir que és un dels nostres temes estrella. I, com no podia ser d’una altra manera, ja des de les beceroles del blog n’hem escrit coses. El post que inaugura les reposicions d’estiu del SISAP és el tercer post que vam escriure en aquest blog i és del 29 de gener del 2013. Tot seguit, us deixem amb l’article que explicava els resultats de l’assaig clínic que vam fer. Aprofitem per recordar-vos que podeu llegir el protocol d’aquest estudi aquí.

Et serveixen els avisos clínics? Post del 29 de gener del 2013

“Avui voldríem parlar d’una experiència que hem dut a terme durant l’any 2012 i que pensem que ha estat un èxit. Ens referim als avisos clínics. El fet que la història clínica de l’ICS estigui completament informatitzada ha permès, durant anys, proporcionar als professionals assistencials un feedback d’informació en forma d’indicadors clínics  i llistats de pacients per poder actuar. Aquests llistats, que es calculen de forma mensual, són considerats asincrònics perquè  no aprofiten un moment clau per poder actuar com és la visita.

És per això que aquest any hem anat un pas més enllà i hem desenvolupat una nova eina, que ja esta implantada en la història clínica electrònica: un sistema de recordatoris clínics sincrònics basats en la detecció de situacions clíniques millorables rellevants (el que popularment anomenem avisos clínics). D’aquesta manera, quan el professional assistencial accedeix a la història clínica o consulta l’agenda del dia pot veure si el pacient té alguna situació clínica millorable (com podrien ser, per exemple, pacients a qui cal controlar la tensió arterial, l’hemoglobina glicada o donar algun tractament determinat, sempre en funció de les patologies que tinguin).

Però, tot i que ens semblava que l’eina podia tenir una funció molt important, volíem estar segurs que era útil. Així, per tal de confirmar els avantatges i avaluar l’efectivitat d’aquest sistema vam realitzar un assaig clínic mitjançant tres subgrups d’intervenció. Durant 6 mesos els professionals d’aquests grups tenien accés als avisos clínics que els indicaven aquells pacients amb situacions clíniques millorables. Un grup disposava només de la visualització dels recordatoris a la pantalla d’eCAP “Avisos del pacient”; un altre tenia, també, una marca en l’agenda del dia (grup +Agenda); i l’últim dels grups d’intervenció podia, a més, configurar els avisos (grup +Configuració). Al final de l’estudi es va comparar la disminució del nombre d’avisos entre els grups intervenció i el control.

A la taula es pot observar l’increment en la resolució dels avisos respecte als controls i que aquesta diferència sembla augmentar com més intensiva és la intervenció. És molt interessant veure que el grup de professionals que tenia accés als avisos clínics ha estat capaç de resoldre un 20% més d’aquestes situacions clíniques que no pas el grup que no tenia aquesta eina.

Resultats_avisos_globals
Per a més informació (metodologia de l’estudi, tipus d’avisos clínics, resultats desagregats per avís clínic, gràfics, conclusions, etc.)  podeu visitar l’apartat d’Avisos Clínics que trobareu en aquest mateix blog, dins de la pàgina “Productes”.

Podem dir, doncs, que els avisos clínics són una eina útil que ajuda a millorar la qualitat assistencial. Què en penses?”

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Inici, Uncategorized i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s