Indicadors de patologia aguda de l’EQA

Molts de vosaltres ens heu escrit per dir-nos que en els llistats dels indicadors de patologia aguda us apareixen pacients a qui no els heu donat vosaltres el tractament no recomanat. No és un error. Intentarem raonar-ho en aquest post.

Tots els indicadors de l’EQA estan fets en base poblacional tant els de patologia aguda com els de crònica, és a dir no en qui fa l’acció, sinó a qui està assignat aquest pacient. Els metges de família, pediatres i infermeres d’atenció primària, tenim assignats a pacients i hem d’ajudar a aquests pacients a gestionar la seva salut. La funció principal de l’EQA és ser una eina de gestió dels pacients per als professionals d’atenció primària, i per això aportem la informació en funció del què li passa als nostres pacients.

Un altre ús que se’n fa de l’EQA és d’avaluació. I això és el què pot ser confús, que ens avaluïn per allò que nosaltres no hem fet, sobretot en els indicadors de patologia aguda. És per això que hem creat una eina que anomenem l‘EQA individualitzat on els responsables de l’avaluació poden decidir quins indicadors són adequats per l’avaluació d’un territori, equip o professional concret. No tots els indicadors s’adapten a totes les realitats.

pato_aguda_adults

post_patologia aguda

Aquesta entrada s'ha publicat en EQA, Inici i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

11 respostes a Indicadors de patologia aguda de l’EQA

  1. nuriaprat ha dit:

    Enhorabona per les explicacions i per donar resposta a les inquietuds del territori. Una abraçada

    Núria Prat Àrea Assistencial MN

    El 10/11/2014, a les 8.41, “SI9SAP” <comment-reply@wordpress.com> va escriure: si9sap posted: “Molts de vosaltres ens heu escrit per dir-nos que en els llistats dels indicadors de patologia aguda us apareixen pacients a qui no els heu donat vosaltres el tractament no recomanat. No és un error. Intentarem raonar-ho en aquest post. Tots els indica”

  2. Elias.Casals ha dit:

    Suposo que les eines informàtiques ben emprades poden donar una imatge quasi perfecte del que fa cada professional. Malauradament, queda molt per fer i l’EQA avalua fins i tot activitats preventives que ha de realitzar el professional que té assignat un grup de pacients que han estat diagnosticats per altres professionals amb criteris que no són comuns.

  3. MAB ha dit:

    En el indicador EQA0230: Adecuación del tratamiento de las ITU, continúan apareciendo en el listado pacientes que tienen el diagnóstico ITU como resuelto, en su momento el Dx fue de sospecha. No lo entiendo…

  4. drlopezheras ha dit:

    No nos parece bien que nos cuente en el EQA actuaciones que ni hemos hecho ni podemos modificar pues al ser agudas ya están pasadas. Además luego si los las quitan tenemos menos oportunidad de conseguir los puntos. Debeían estar pero solo contar lo que hacemos nosotros. no me convence la explicacion. Por otro lado, la publicidad que salen en el blog me parece que no deberían de existir en un blog corporativo.

    • si9sap ha dit:

      L’EQA individualitzat es va crear perquè fos una eina que permet resoldre aquestes situacions. L’oportunitat per assolir els punts és la mateixa perquè les puntuacions dels indicadors no sel·leccionats es reponderen sobre la resta.

      Respecte la publicitat, el blog fa servir la plataforma wordpress que utilitza l’ICS. Nosaltres no podem treure la publicitat. Remetem el teu comentari al gabinet de comunicació.

      Salutacions,

  5. Juan José Montero ha dit:

    Queda mucho por mejorar en este tema y por la aplicación de las metas, de las que no sois responsables, pero que las diferencias poblacionales u organizativas de los distintos territorios/equipos, repercuten drásticamente de forma individual.

  6. Pascual Solanas Saura ha dit:

    Benvolguts,

    gràcies per, almenys, intentar donar explicacions, que no sempre es fa i s’ha d’agrair. Per altra banda, no hi ha justificació possible: en patologia aguda, si la indicació de tractament no és del propi metge no hi ha excusa de “gestió de la salut possible”: quan tu veus el pacient ja ha fet el tractament donat de manera aguda en una situació aguda (habitualment urgències). No pretendreu que els digui: ” si mai torna a tenir un còlic i va a urgències i li donen buscapina no s’ho prengui” .
    Aquests tipus d’indicadors són útils per a informar els responsables sanitaris de la situació i comparar diferents zones, però no per a ús individual.
    Per altra banda, també els pot servir per a detectar individus que sistemàticament a nivell d’urgències fan servir pautes inadequades, però llavors no hi fan res a l’EQA individual. Amb el de còlic nefrític, per exemple, no m’aporta res, ja fa molts anys que no utilitzo la buscapina, però en canvi m ‘informa de a quants pacients a urgències els han fet una prescripció inadequada. Això no m’ajuda a millorar, que és l’objectiu dels sistemes de qualitat. Una altra cosa és si només surt la prescripció que jo n’he fet, on sí tinc influència directa en patologia aguda.
    Encara que els nostres caps puguin “seleccionar-los”, no tenint cap justificació individual, ni haurien de sortir a l’EQA (un altre tema seria el seu ús en gestió més territorial o per donar informació per fer formació a persones concretes sobre una bona prescripció, però això és fora de l’EQA individual).
    No és un tema de “punts”, és una qüestió més conceptual: si no aporten res per millorar individualment, no cal.

    Un bon Any a tots.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s