Retirar informació empitjora els resultats?

Tot i que existeix certa evidència de l’impacte moderat que té en la pràctica clínica donar feedback sobre la seva activitat als professionals assistencials, no s’ha estudiat gaire l’efecte que implica deixar de proporcionar-lo. De fet, els pocs estudis que han mesurat l’efecte de la retirada del feedback han arribat a conclusions divergents.

A principis del 2011 ens vam plantejar analitzar aquest efecte ja que un dels subindicadors de l’EQA (EQA-27: Extraccions de taps de cera) va sortir de l’indicador sintètic. L’evolució de l’extracció de taps de cera des de l’inici de l’EQA es pot veure en el gràfic següent:

evolucio_taps

S’observa que la ràtio de taps extrets sobre el total de població s’ha incrementat des del 0,54% del gener del 2007 a l’1,91% del gener del 2009, xifra que s’ha estabilitzat fins a l’1,94% del desembre del 2010 (multiplicant pràcticament per 4 la xifra basal).

Així, vam decidir realitzar un assaig clínic aleatoritzat i estratificat segons el resultat d’EQA d’equip en els 279 EAPs de l’ICS. En totes dues branques de l’estudi la ràtio d’extracció de taps de cera va deixar de puntuar en l’EQA i en els incentius d’aquell any. Tot i això, els professionals del grup control van continuar rebent el feedback mensual de l’indicador mentre que el grup intervenció va deixar de rebre’l.

Els resultats de l’estudi mostren que la ràtio d’extracció de taps de cera es va mantenir sense diferències entre grups fins al cinquè mes post-intervenció. Des d’aquell moment, la variació fins a finals d’any va ser de -7,37% en el grup d’intervenció i -3,57 en el control. El següent gràfic mostra l’evolució de l’extracció de taps de cera entre els grups control i intervenció durant els mesos d’estudi.

taps_controlvsintervencio

El que s’ha pogut constatar amb aquesta anàlisi és que tot i que els dos grups redueixen lleugerament l’extracció de taps de cera 12 mesos després de suspendre l’incentiu, l’efecte independent de suprimir el feedback duplica la taxa de reducció. Per això, la nostra conclusió és que el retorn d’informació per si mateix ajuda a mantenir els nivells de qualitat assolits en alguns processos clínics.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Anàlisi, Inici i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s